6 november 2013: Onderhanden werk; hoe ingewikkeld is het?

Door: Jolanda Mastebroek
Bedrijven die te maken hebben met grote projecten (aannemers, scheepsbouw, machinebouw) lopen tegen de vraag aan: Hoe waardeer ik mijn projecten in mijn administratie? Ook als de accountant de jaarrekening opstelt, zal hij zich deze vraag stellen.

Er zijn verschillende methodes maar sinds 1 januari 2007 is er fiscaal maar 1 toegestaan, namelijk die van “Percentage of completion”. De Belastingdienst wil voorkomen dat er bij langlopende projecten de eerste jaren de winst wordt gedrukt, omdat er alleen maar kosten worden geboekt en dat er pas na een aantal jaar, als het project klaar is.Hoe werkt die methode “Percentage of completion” nu? Het klinkt allemaal veel ingewikkelder dan het daadwerkelijk is.

Een voorbeeld zal veel helderheid geven.
Gegevens:

Project is verkocht voor 450.000 euro

Geprognotiseerde kosten 400.000 euro

Voorgecalculeerde winst 50.000 euro (450.000-/- 400.000)

Na 1 jaar, gemaakte kosten: 100.000 euro

Reeds gefactureerde termijn van 75.000 euro


Als we na een jaar € 100.000 kosten hebben gemaakt, kun je constateren dat ¼ van het project klaar is, (de totale kosten zijn namelijk 400.000) en dus moet je ook al ¼ van de winst nemen. 50.000 euro / 4= 12.500 euro. Deze winst ben je verplicht in de fiscale jaarrekening op te nemen. Het is de bedoeling dat je alle kosten (debet) en de gefactureerde omzet (credit) van dit project verzamelt op de balansrekening “onderhanden werk” (dit wordt ook wel activeren genoemd). Daarnaast moet je de winst debet verantwoorden. Het onderhanden werk (OHW) op de balans zou dan zijn: 100.000-75.000+12.500= 37.500 euro debet op de balans. € 12.500 euro wordt als winst genomen.

Deze boeking maak je dus gebaseerd op geprognotiseerde cijfers. In de praktijk kan blijken dat de werkelijke kosten die voor het project gemaakt worden hoger zijn dan de geprognotiseerde kosten. Als dat het geval is, zal het project verliesgevend kunnen worden. Zoals goed koopmansgebruik betaamt, zal je dan een voorziening moeten nemen voor de verwachte verliezen. Dit zal weer in mindering gebracht worden op het OHW op de balans.

Theoretisch gezien is het bepalen van de winst in het OHW en de stand van het OHW op de balans niet heel erg ingewikkeld. Bij grote projecten zit vaak het venijn in de staart. Als het project bijna klaar is, moeten er vaak nog extra kosten gemaakt worden om het project goed op te leveren bij de opdrachtgever. Aan het eind van de rit kun je dus bedrogen uitkomen en alsnog een verliesgevend project hebben.
Een goede controle op de kosten en voortgang van de projecten is dus cruciaal om de geprognotiseerde winsten te kunnen behalen bij dergelijke langlopende projecten.

Contact met MVP

Heb je vragen?

Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar

035 - 5 280 811
06 - 82346819

Ma t/m Vr: 08.00 - 18.00 uur