• Home
  • HBO Associate degree Bedrijfskunde specialisatie Projectmanager

HBO Associate degree Bedrijfskunde specialisatie Projectmanager

NVAO-geaccrediteerde opleiding
HBO Associate Degree

Duur

24 maanden

Erkenning

NVAO-geaccrediteerd

Eerstvolgende startmoment

September 2021

Contact met MVP

Heb je vragen?

Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar

035 - 5 280 811
06 - 82346819

Ma t/m Vr: 08.00 - 18.00 uur
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Als volwaardig projectleider weet je de juiste projectmatige instelling aan te nemen om een operationele uitvoering succesvol te laten verlopen. Daarbij verlies je zowel de klant als de opdrachtgever niet uit het oog. Tijdens deze specialisatie ontwikkel je alle benodigde vaardigheden om opdrachten vanuit het hoger management om te zetten in projecten om veranderingen door te voeren binnen je organisatie en daarmee winst te behalen. Ook ga je aan de slag met risicobeheersing, conflicthantering en teamcommunicatie om problemen blijvend te kunnen oplossen. Deze opleiding wordt uitgevoerd door onze businesspartner NCOI.

HBO Associate degree

Met de opleiding HBO Associate degree (Ad) word je opgeleid voor een wettelijk erkend HBO-getuigschrift. Deze opleiding is naast HBO Bachelor en HBO Master een formele opleiding vanuit de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW). De Ad-opleidingen zijn korter en je behaalt de graad Ad. Vanuit de Ad-opleidingen kun je weer verder studeren naar HBO Bachelor.

Voor wie?

Je bent projectmanager of projectleider. Je wilt fundamentele vaardigheden ontwikkelen om de wensen van het hoger management naar een concrete operationele uitvoering te vertalen.

Je kunt aan deze Associate degree deelnemen met een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4. Ben je niet in het bezit van een van deze diploma’s, en ben je minimaal 21 jaar, dan kun je instromen op basis van de 21+ regeling van NCOI. Zie Toelichting HBO Bacheloropleidingen voor meer informatie.

Aanpak

De opleiding wordt verzorgd door ervaren docenten en trainers, die zelf actief zijn in de praktijk. Je zult merken dat zij een ideaal klankbord voor je vormen. Zo kun je praktijksituaties aan hen voorleggen en overleggen over mogelijke oplossingen of benaderingen.

Je gaat in de inspirerende bijeenkomsten in kleine groepen aan de slag met opdrachten en cases. Je koppelt dit direct aan je eigen werkomgeving. Zo kun je wat je leert, meteen toepassen en ook daarvan weer leren. Deze studieaanpak is bijzonder effectief.

Het programma is overzichtelijk opgebouwd in de vorm van modules. Door deze modulaire opbouw kun je je opleiding flexibel indelen. Je zult merken dat het behalen van een HBO Associate degree daardoor prima te combineren is met je baan en je privéleven.

In deze opleiding word je uitgebreid voorbereid op je examens. Binnen de accountancy is het cruciaal om de benodigde papieren in huis te hebben. Examens behalen is voor jou daarom van groot belang. In de bijeenkomsten van Markus Verbeek Praehep hebben oefenvragen ter voorbereiding op het examen een belangrijke rol. Vanuit onze jarenlange ervaring als financieel opleider bieden wij daarom extra examentrainingen aan. Deze zijn speciaal ingericht met diverse oefentechnieken. Daardoor maak je met nog meer vertrouwen het examen. Zie het programma voor de inhoud van deze opleiding.

Studeren zonder passende baan

Onze opleidingen zijn zeer gericht op de beroepspraktijk. Die praktijk is belangrijk, omdat je daar veel leert. Meestal kun je dit combineren vanuit je baan. Heb je geen (passende) baan, dan kun je toch deelnemen aan deze opleiding. In die situatie pas je de praktijkopdrachten toe op actuele en algemene praktijksituaties. Je loopt 3 maanden stage om specifieke beroepscompetenties te ontwikkelen. Dat kan aan het eind van de studie, waarbij je dit combineert met het afstuderen. Als je eerder stage wilt lopen, is dat ook mogelijk. Heb je dan al wel een baan die past bij het werkveld? Dan is een stage niet meer nodig.

Toelatingsvoorwaarden

Je kunt deelnemen aan dit programma met een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4. Heb je dit niet en ben je minimaal 21 jaar? Dan kun je instromen door deel te nemen aan de 21+ regeling van Hogeschool Markus Verbeek Praehep.

Online leeromgeving

Wij maken altijd gebruik van de meest actuele literatuur. Tijdens de studie heb je toegang tot onze moderne online leeromgeving.

Studiefinanciering voor volwassenen

Voor deze opleiding is het mogelijk om in aanmerking te komen voor studiefinanciering in het kader van levenlanglerenkrediet. Zie Fiscaal voordeel voor meer informatie.

Praktische informatie en kosten

In het schema vind je onze ruime mogelijkheden. Je kunt je opleidingskosten aftrekken van het belastbaar inkomen bij je belastingaangifte. Zie Praktische informatie voor meer informatie.

Programma
Programma
Programma
Programma
Programma

Programma

Examens

Je ontvangt tijdens de opleiding uitgebreide informatie over de examinering. Elke module wordt apart afgerond met een toets, die zo goed mogelijk aansluit bij de aard van de module. Naast praktijkgerichte moduleopdrachten en mondelinge examens wordt ook gebruikgemaakt van digitale examens. Het voordeel daarvan is dat je zelf het moment en de plaats van het examen kunt uitkiezen. Elke fase rond je af met een praktijkgerichte eindopdracht.

Programma 120 EC

Fase 1

  • Management en organisatie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in de werking van organisaties
    • Organisatiestructuur en -processen
    • Managementtaken en leiderschapsstijlen
    • Leidinggeven en motiveren
    • Plannen, aansturen en bewaken
    • Werkverdeling en samenwerking
    • Bevoegdheden en besluitvorming
    • Effectieve werkorganisatie
  • Procesmanagement 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in bedrijfskundige processen
    • Het proces van systeemontwikkeling
    • Systeemdenken
    • Kwaliteitsmanagement en procesbeheersing
    • Lean procesverbetering
    • INK-managementmodel
    • Procesbeschrijving
    • Risicobeheersing
    • Performance-indicatoren
    • Sturen op resultaat
  • Marketingmanagement 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Kernelementen van marketing
    • Inzicht in markten en doelgroepen
    • Marketingdoelstellingen en -strategie
    • Marktsegmentatie
    • Branding en positionering
    • Vertalen van doelstellingen naar marketingmix
    • Product, prijs, plaats en promotie
    • Online marketing en marketingcommunicatie
  • Bedrijfseconomische aspecten 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Lezen en begrijpen van financiële overzichten
    • Werken met financiële kengetallen
    • Indeling van kosten en break-even analyse
    • Beoordelen van de financiële gezondheid van een organisatie
    • Beoordelen van een investeringsvoorstel
    • Werken met een planning-en-controlcyclus
    • Financiële gegevens bij besluitvorming
  • Projectmanagementvaardigheden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Kenmerken van projecten
    • Projectmanagementmethoden
    • Projectafbakening en -fasering
    • Projectorganisatie en -omgeving
    • Budgetbeheersing
    • Risicomanagement
    • Succesvolle projectafronding
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 6 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Fase 2

  • Projectmanagement en organisatie 12 EC
    (8 bijeenkomsten)
    • Essentie van projectmanagement
    • Projectmanagementmethoden
    • De projectorganisatie
    • Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden
    • Stakeholdermanagement
    • Omgevingsmanagement
    • Financiële aspecten en budgetten
    • Beheersen van tijd, kwaliteit, organisatie en informatie
    • Risicomanagement
    • Projectevaluatie
  • Projectmanagement en communicatie 12 EC
    (8 bijeenkomsten)
    • De projectleider en situationeel leiderschap
    • Teamsamenstelling en ontwikkeling
    • Teamcommunicatie en feedback
    • Conflicten en problemen oplossen
    • Onderhandelen
    • Beïnvloeding en communicatie
    • Besluitvorming en vergaderen
    • Stresshantering
  • Management van bedrijfsprocessen 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in bedrijfsprocessen
    • In kaart brengen van processen
    • Processen verbeteren en optimaliseren
    • Lean management en Six Sigma
    • Systeemtheorie en procesmanagement
    • Probleemoplostechnieken
    • Procesverbetering en veranderkunde
  • Gedrag in organisaties 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Gedrag in organisaties
    • Motivatie en werkplezier
    • Formele en informele besluitvorming
    • Psychologische aspecten van organisatiegedrag
    • Groepsdynamica en -effectiviteit
    • Macht en politiek
    • Conflicten en spanning
    • Organisatiecultuur en -verandering
  • Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Inzicht in jezelf en anderen
    • Kernkwaliteiten
    • Motivatie en belangen van anderen
    • Effectieve gesprekstechnieken
    • Lastige gesprekken voeren
    • Weerstand en emoties
    • Situationeel handelen
    • Beïnvloedingsvaardigheden en -strategieën
    • Invloedstijlen
    • Je doelen bereiken
  • Praktijkprogramma 6 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
  • Afstudeeropdracht 10 EC

Getuigschrift

Deze Associate-degreeopleiding is geaccrediteerd door de NVAO. Je behaalt na afronding van deze opleiding het officiële getuigschrift ‘Associate degree Bedrijfskunde’ van onze businesspartner NCOI. Je mag met dit diploma de graad Associate degree (Ad) voeren. NCOI is in het kader van de WHW (Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek) bevoegd om graden (Bachelor/Master) te verlenen. Zie Erkenningen voor meer opleidingsinformatie.

Planning
Planning
Planning
Planning
Planning
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie

Kosten dag variant, bij betaling in 1 termijn

Studiekosten: Inschrijfgeld
€ 150,-
Studiekosten: Lesgeld
€ 6.990,-
Overige kosten: Studiemateriaal
€ 1.375,-
Studiekosten: Examenkosten
€ 2.395,-
Studiekosten: Eindopdracht
€ 350,-
Studiekosten: Afstuderen
€ 800,-
Studiekosten: Praktijkprogramma
€ 990,-
Overige kosten: Arrangementen (Food & Beverage)
€ 800,-
Overige kosten: Reprorechten
€ 15,-
Totaalprijs (exclusief BTW)
€ 13.865,-
Wil jij een kostenoverzicht in jouw mailbox ontvangen?
Kostenoverzicht aanvragen

Factuurmoment klassikale opleiding: facturatie vindt plaats drie weken voor aanvang van de eerste bijeenkomst.

Locatie- en arrangementskosten

Markus Verbeek Praehep regelt voor je een arrangement, bestaande uit onbeperkt koffie, thee en ijswater. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch inbegrepen. De arrangementskosten bedragen € 25,- (excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Staat er een verwijzing naar locatie- en arrangementskosten? Dan brengen we naast arrangementskosten ook locatiekosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- (excl. btw) per avond.

Reprorechten en hand-outs

Voor alle opleidingen brengen wij de kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening. Het betreft hier een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).

Btw

Kies je voor wettelijk erkend onderwijs, MBO-niveau 2, 3 of 4, HBO Associate degree, HBO Bachelor of volledige Master, dan bieden wij deze opleiding altijd vrijgesteld van btw aan. De overige opleidingen en trainingen zijn belast met 21 % btw.

Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er bovenop de prijs exclusief btw 10% opslag. Dat betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaal je de opleiding zelf? Dat geldt de opslag van 10% niet.

Studie-, trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn belast met 9% btw. De btw op arrangementskosten is niet verrekenbaar.

Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen. 

Ervaringen
Ervaringen
Ervaringen
Ervaringen
Ervaringen

Contact met MVP

Heb je vragen?

Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar

035 - 5 280 811
06 - 82346819

Ma t/m Vr: 08.00 - 18.00 uur