Cookies en privacy

Cookies 
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door je browser op de harde schrijf van je computer wordt opgeslagen. De daarin opgeslagen informatie kan bij een volgend bezoek weer naar onze servers teruggestuurd worden. Deze informatie gaat over je gedrag op de website. Er zijn verschillende soorten cookies zoals de functionele en de analytische cookies. De functionele cookies vallen buiten de cookiewet. Deze cookies hebben namelijk een functionele rol binnen een website. Denk hierbij aan een winkelwagentje, een login onthouden of vastleggen dat andere cookies wel of niet mogen worden geplaatst. Daarnaast plaatsen wij ook analytische cookies. Met het plaatsen van deze cookies krijgen wij informatie over bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves met het doel om onze diensten te kunnen verbeteren. Hierbij worden de gegevens geanonimiseerd waardoor wij hiermee geen persoonsgegevens verwerken en hebben wij je toestemming niet nodig. Waar we wel je akkoord voor nodig hebben, zijn de marketing cookies voor advertentie- en personalisatiedoeleinden. Onder ‘Cookie instellingen aanpassen’ kun je zelf aangeven welke voorkeuren je hebt. Meer informatie vind je in onze privacy- en cookieverklaring

Waarom veel van uw klanten niets met uw brieven doen

"Door op B1-niveau te schrijven, weet u zeker dat het grootste deel van de Nederlanders uw brief begrijpt."

Stelt u zich eens voor: u bent niet hoog opgeleid en u heeft een paar onverstandige financiële keuzes gemaakt in het verleden, waardoor u nu in een incassotraject zit. Dan krijgt u een brief thuis die als volgt begint: "Voortzetting regeling na verstrijken overeengekomen termijnen. Wilt u de regeling voortzetten, dan dient u mij één maand voor het verstrijken van de laatste termijn aan de hand van een opgave van uw inkomsten en uitgaven op de hoogte te brengen van uw actuele financiële positie en mij een nieuw betalingsvoorstel voor te leggen." Wat zou u doen? Grote kans dat u de brief boven op de stapel andere onbegrijpelijke brieven legt en er verder niets mee doet.

Precies dat is wat veel van uw klanten ook doen. Met alle gevolgen van dien: een hoop extra handelingen voor u, omdat u nu weer een brief moet sturen, en een klant die niet begrijpt wat u van hem wilt, waardoor hij nóg gefrustreerder raakt.

Gelukkig kan het ook anders, namelijk door de moeilijke woorden te vervangen door woorden die uw doelgroep wel begrijpt. Door op B1-niveau te schrijven, weet u zeker dat het grootste deel van de Nederlanders uw brief begrijpt in plaats van alleen degenen die hetzelfde opleidingsniveau hebben als u.

Maar hoe ziet dat communiceren op B1-niveau er nu uit in de praktijk? Een voorbeeld:

"Ik verzoek u dan ook vriendelijk te controleren wat de reden is dat ik de afgelopen periode geen inhouding van u heb ontvangen en deze alsnog aan mij over te maken en in de toekomst stipt in te houden en af te dragen."

Dit is een te lange en ingewikkelde zin met dure woorden. Er is een eenvoudiger alternatief met dezelfde boodschap:

"Ik vraag uvriendelijk om te controlerenof u al betaald heeft. Als betalen niet is gelukt, hoor ik graagwat de reden hiervan is. Wiltude gemaakte betaalafspraak de komende periode op tijd nakomen?"

Om de kans te vergroten dat uw klanten actie ondernemen, moet u er dus voor zorgen dat zij u begrijpen. Het resultaat: klanten die zich écht geholpen voelen en minder administratieve rompslomp voor u.

 

Door: Saskia van de Schoot (adjunct-directeur van Janssen & Janssen c.s. Incasso & Gerechtsdeurwaarders)

 

NB - Alle Europese talen zijn ingedeeld in taalniveaus, die lopen van A1 (laagste) tot C2 (hoogste). Nederlandse teksten die op taalniveau B1 geschreven zijn, zijn begrijpelijk voor bijna alle Nederlanders.

Contact met MVP

Heb je vragen?

Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar

035 - 5 280 811
06 - 26 43 69 52

Ma t/m Vr: 08.30 - 17.00 uur