Wat is boekhouden?

Een goede, overzichtelijke boekhouding is onmisbaar voor elke onderneming. Kennis van boekhouden komt dan ook altijd van pas. Maar wat is boekhouden eigenlijk? In dit artikel vertellen we je alles over wat een boekhouder doet en wat je aan boekhoudkundige kennis hebt.
 

Boekhouden − wat is dat precies?

Boekhouden is het bijhouden van de inkomsten en uitgaven van een bedrijf. Dat is belangrijk om inzicht te krijgen in hoe het op financieel gebied met het bedrijf gaat. Wordt er bijvoorbeeld winst gemaakt, of juist verlies? De boekhouding werkt door op de strategie van het bedrijf. Welke en wat voor soort toekomstplannen zijn er nodig? Dat inzicht is niet alleen belangrijk voor het bedrijf zelf, maar ook voor externe partijen, zoals de Belastingdienst, banken en andere stakeholders. Ondernemers kunnen hun boekhouding zelf bijhouden of hier een boekhouder voor inhuren.
 

Wat doet een boekhouder?

Vooral in het MKB wordt vaak de hulp van een boekhouder ingeschakeld. Als boekhouder ontlast je ondernemers onder andere op het gebied van:

  • financiële rapportages, jaarrekeningen en jaarverslagen;
  • salarisadministratie en debiteuren- en crediteurenbeheer;
  • belastingaangiften;
  • de jaarrekening.

Daarnaast sta je ook voor hen klaar met financieel advies op basis van de boekhouding.
Een goede boekhouding kan snel gecontroleerd worden door de Belastingdienst. De boekhouding moet daarvoor 7 jaar bewaard blijven. Verder houdt een boekhouder zich bezig met de BTW-aangifte, de vennootschapsbelasting en de inkomstenbelasting.
 

Waarom is een boekhouding belangrijk?

Er zijn drie redenen waarom een boekhouding voeren van belang is. Als eerste moet je je financiële huishouding kunnen verantwoorden. Maak je er een rotzooi van, dan kan dat leiden tot boetes. Ten tweede is een goede up-to-date boekhouding belangrijk voor jezelf: inzicht in je financiën is de basis voor toekomstige beslissingen en om de continuïteit van je bedrijf veilig te stellen. Tot slot is een goede boekhouding ook belangrijk voor zakenpartners, banken en andere stakeholders.
 

Wat kun je met kennis van boekhouden?

Kennis van boekhouden is zeker niet alleen interessant voor wie als boekhouder wil werken. Het kan je ook helpen om je eigen boekhouding te voeren. Tegenwoordig zijn er handige boekhoudprogramma's die je veel werk uit handen nemen. Maar ook wanneer je hier gebruik van maakt, is het handig om over de basiskennis van het boekhouden te beschikken.
 

Samenwerken met een financiële administratie

Ga je niet zelf aan de slag met de boekhouding, maar werk je veel samen met de financiële administratie? Ook dan is het een goed idee om een opleiding boekhouden te volgen. Hierdoor begrijp je het werk van je collega's beter en kun je effectiever met hen samenwerken. Dat merkte ook managementassistent Ingrid. Zij werkte veel samen met een financial controller, maar had zelf weinig kennis van de financiële administratie. Om beter te begrijpen wat er achter de schermen gebeurde, heeft zij de opleiding Basiskennis Boekhouden (BKB) gevolgd. Hierover vertelt ze: 

"Omdat ik nu beter inzicht in het proces erachter heb, kan ik mijn werk beter doen en... ik vind boekhouden heel leuk, heb ik gemerkt."
 

Zelf aan de slag met boekhouden?

Wil je zelf aan de slag met boekhouden? Dan vind je bij Markus Verbeek Praehep alle opleidingen die je nodig hebt om jouw kennis van boekhouden te vergroten. Weet je niet goed welke opleiding boekhouden het best bij jou past? Dan helpen onze opleidingsadviseurs je graag. Bel 035 – 5 280 811 of vul ons contactformulier in.

Contact met MVP

Heb je vragen?

Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar

035 - 5 280 811
06 - 82346819

Ma t/m Vr: 08.30 - 17.00 uur