Bekijk:
Thema's

“We zijn heel trots op waar we vandaan komen.”

Gestart als eenmansbedrijf en in zo'n 20 jaar uitgegroeid tot een grote succesvolle onderneming. Dat is in een notendop de geschiedenis van zowel Driessen HRM als NCOI Groep (waar Markus Verbeek Praehep deel van uitmaakt). Ook Markus Verbeek Praehep zelf begon in 1896 als het eenmansbedrijf van Lion Markus. Maar er is ook een verschil: Driessen is een familiebedrijf. En daar zijn ze heel trots op. Markus Verbeek Praehep verzorgt de opleiding Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL) bij Driessen. Frank Bakker, directeur van Markus Verbeek Praehep, en accountmanager Belinda Kerkhove schoven bij CEO Jeroen Driessen van Driessen HRM aan tafel op het hoofdkantoor in Helmond. Ze spraken onder andere met hem over hoe hij ervoor zorgt dat ook in tijden van groei het familiekarakter van het bedrijf behouden blijft.

Van eenmansbedrijf naar 450 collega's

De geschiedenis van Driessen HRM begint in 1993. Jeroen vertelt: "Het bedrijf is opgericht door mijn vader, Jan Driessen. Die heeft lange tijd met veel plezier als hoofd P&O bij de gemeente gewerkt, maar wilde op een gegeven moment voor zichzelf beginnen."" In eerste instantie richtte Driessen senior zich op salarisadministratie. Een bewuste keuze, volgens Jeroen: "In de periode dat mijn vader met zijn bedrijf startte, speelde bij overheden steeds meer de vraag: wat gaan we zelf doen en wat kunnen we uitbesteden? De salarisadministratie moet goed geregeld zijn, maar het is niet de core business van een gemeente."" Jan Driessen sprong in op deze vraag en 23 jaar later is het eenmansbedrijf een brede HR-dienstverlener binnen de publieke sector geworden met 450 collega's en 10 vestigingen door het hele land.

Het zit in onze genen om met mensen bezig te zijn

Driessen is er trots op een familiebedrijf te zijn en profileert zich dus ook sterk als zodanig. Frank is benieuwd of klanten dit ook als een sterk punt ervaren. Jeroen: "Niet zozeer dat het een familiebedrijf is, maar wel dat wij in alles wat we doen persoonlijk en professioneel willen zijn. Dat is wat klanten belangrijk vinden." "Is het niet lastig om dat familieaspect te behouden als je zo hard groeit?", wil Frank weten. Volgens Jeroen is er niet per se een verband tussen groeien en elkaar niet meer kennen. "Het zit heel erg in onze genen om met mensen bezig te zijn. Dat vinden we leuk. En we vinden het belangrijk dat mensen elkaar kennen. Dus proberen we ook een omgeving te creëren waarin dat mogelijk is. Zo hebben we een brasserie waar onze medewerkers gratis kunnen eten en hun collega's kunnen ontmoeten. Verder zien medewerkers die hun computer opstarten 's ochtends als eerste een foto van een collega met vier namen eronder en kunnen ze pas verder als ze de juiste naam hebben gekozen." Belinda vertelt dat deze mensgerichtheid ook de docenten van Markus Verbeek Praehep opvalt: "We horen van onze docenten dat jullie successen met elkaar delen. Zo gaf een van hen hier een training en toen kwam de warme bakker langs om iedereen te trakteren op worstenbroodjes, omdat er een grote klant was binnengehaald." Jeroen: "Ja, het delen van successen vinden we erg belangrijk. Daarmee bouw je krediet op voor als het even wat minder gaat."

Gelukkige medewerkers = gelukkige klanten

Mensen staan dus centraal bij Driessen. Jeroen: "We geloven heilig dat als je medewerkers tevreden en gelukkig zijn, je ook gelukkige klanten krijgt. Onze hoge scores op onderzoek naar de betrokkenheid, bevlogenheid en tevredenheid van zowel onze vaste als onze flexibele medewerkers laten zien dat dat inderdaad zo werkt. Ook onze klanten ervaren het enthousiasme van onze medewerkers. We hebben een mooi gebouw en mooie software, maar uiteindelijk draait onze organisatie om mensen. Als je zorgt dat zij optimaal kunnen presteren, komt de rest vanzelf wel." Welke rol speelt opleiding en ontwikkeling hierin? Jeroen: "Mensen werken hier omdat ze vooruit willen. Ze doen nu iets waar ze veel plezier in hebben, maar willen over een paar jaar weer iets anders doen waar ze ook weer plezier in hebben. Naar mijn mening moet je daar als werkgever structureel mee bezig zijn en in investeren. Dus enerzijds zorgen dat mensen capabel zijn om het werk te doen dat ze nú doen, maar anderzijds mensen door middel van opleidingen of congressen laten nadenken over de stappen die ze moeten zetten om te komen waar ze over een paar jaar willen zijn."

Van muteren naar inrichten

In het licht van opleiden vraagt Frank zich af of de salarisprofessionals van nu andere competenties nodig hebben dan toen Jan Driessen met zijn onderneming begon. "Ik denk het wel", zegt Jeroen. "Dat heeft heel erg met de inhoud van het vak te maken. Toen wij in 1993 begonnen, hadden we nog een handgeschreven kasboek waarin netjes tussen de lijntjes posten als 'HEMA-handdoeken' vermeld stonden. Digitalisering stond nog in de kinderschoenen en alles gebeurde met de hand. De salarisprofessionals van toen hielden zich vooral bezig met muteren, terwijl ze tegenwoordig een salarisadministratie moeten kunnen inrichten, zodat ze minder hoeven te muteren. Dat vraagt echt om andere competenties." Welke rol ziet hij hierbij weggelegd voor de opleider? "Ik zie een opleider als een adviseur die kritisch met ons meekijkt of onze medewerkers nog op het juiste niveau zitten en die ons de tools aanreikt om in kaart te brengen waar onze medewerkers zich nog kunnen ontwikkelen. Een opleiding is daarbij een van de instrumenten om mensen en organisaties in staat te stellen hun doelen te behalen."

Uitdagingen voor de toekomst

Voor de toekomst zet Driessen in op groei van de huidige 450 vaste medewerkers. Jeroen: "We vinden het belangrijk dat zo veel mogelijk mensen een goede baan hebben en kansen krijgen om zichzelf te ontwikkelen." Een uitdaging daarbij is volgens hem wel om vast te blijven houden aan de waarden van Driessen. "Maar ik heb er veel zin in! We zien onszelf als een digitale dienstverlener en ik ben benieuwd wat de digitalisering ons de komende jaren brengt. Er zit een bedreiging in, maar het is ook wel weer iets heel moois, want door de digitalisering hebben we ook tijd en ruimte om aandacht te besteden aan de dingen die het verschil maken."


Driessen HRM is een brede HR-dienstverlener binnen de publieke sector, met 450 vaste medewerkers en 15.000 flexibele medewerkers, verspreid door heel Nederland. Het hoofdkantoor is gevestigd in Helmond. Daarnaast zijn er locaties in Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Groningen, Leeuwarden, Zwolle, Arnhem, Breda en Venlo.

Jeroen Driessen heeft Personeelswetenschappen gestudeerd aan Tilburg University en is sinds 2004 CEO bij Driessen HRM. Hij is getrouwd en heeft twee dochters.

Contact met MVP

Heb je vragen?

Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar

035 - 5 280 811
06 - 82346819

Ma t/m Vr: 08.00 - 18.00 uur