Docenten vertellen: Lesgeven in de Virtual Classroom

Het is even wennen: in plaats van in een fysiek klaslokaal staan onze docenten ineens virtueel voor de klas. Hoewel de Virtual Classroom in veel opzichten lijkt op een normaal klaslokaal, zijn er natuurlijk ook grote verschillen. Hoe kun je dan toch zo efficiënt mogelijk les geven?  We spraken een aantal van onze docenten over hun eerste ervaringen in de Virtual Classroom.
 

Aandacht voor nieuwigheid

“Niet alleen voor mij als docent is de Virtual Classroom nog vreemd en nieuw, maar ook voor de studenten. Daarom maak ik tijdens de eerste virtuele les altijd tijd vrij om dit te bespreken met de studenten: waar zien ze tegenop of kijken ze juist naar uit? Hebben ze ergens vragen over? Zo kwam ik er ongemakkelijk bijvoorbeeld achter dat veel studenten videobellen vinden omdat ze geen direct oogcontact kunnen maken of gewoon niet graag voor de camera zitten. Dan versimpel ik het voor mijn studenten door ze erbij stil te laten staan dat ze deze technieken vaak ook al gebruiken in hun privéleven. Dan is het ineens niet zo spannend meer. Met de camera aan zijn de lessen toch net iets persoonlijker.”
 

Vooraf testen

“Niets is zo vervelend tijdens je les als falende technologie. Als het internet plat ligt of de camera of microfoon niet werkt, dan gaat dit ten koste van de kwaliteit van de les. Daarom zorg ik ervoor dat ik ruim van tevoren alles test, zodat ik probleemloos aan de les kan beginnen. Ook vraag ik tijdens het eerste contactmoment aan de studenten om alles even te testen. Dat scheelt een hoop onrust.”
 

Hand opsteken

“Ik vraag mijn studenten om hun hand op te steken als ze iets willen zeggen of vragen. Dat hoeven ze niet letterlijk te doen: in de Virtual Classroom kan dit ook met een druk op een knop. Dit klinkt misschien een beetje schools, maar het zorgt er wel voor dat niet iedereen door elkaar gaat praten. Bovendien werkt non-verbale communicatie toch minder goed op afstand en heb je het misschien niet door als iemand iets wil zeggen. Ook vraag ik de studenten om het aan te geven als ze even weglopen van het scherm, zodat ik weet tegen wie ik aan het praten ben.”
 

Aandacht vasthouden

“In het klaslokaal kan het al lastig zijn om de aandacht van studenten vast te houden, maar wanneer zij vanuit huis studeren is dit nog iets lastiger. Thuis is er simpelweg meer afleiding. Daarnaast hebben de studenten hun browser openstaan voor de les, en dan is het verleidelijk om bijvoorbeeld even op Instagram te kijken. Ik spreek daarom met mijn studenten af dat ze tijdens de les alle apps die zij niet nodig hebben sluiten, dus ook hun e-mailprogramma. Daarentegen las ik wel extra pauzes in. Als studenten in zo’n korte pauze even de afleiding opzoeken, blijven ze beter geconcentreerd in de les.”
 

Interactieve lessen

“Ik probeer mijn online lessen zo leuk en interactief mogelijk te maken. Een uur lang alleen maar zenden, daar zit niemand op te wachten. Dat geldt natuurlijk ook voor normale lessen in het klaslokaal, maar de Virtual Classroom biedt hiervoor wel extra mogelijkheden. Zo maak ik veel gebruik van video tijdens de lessen en test ik de kennis van mijn studenten met een quiz. Hier wordt heel enthousiast op gereageerd.”
 

Blijf op de hoogte

Wil je meer weten over de mogelijkheden van de Virtual Classroom of wil je weten of de opleiding die je wilt volgen ook virtueel door kan gaan? Bekijk dan eens onze informatiepagina over de Virtual Classroom. Daarnaast houden we je graag op de hoogte via LinkedIn.

Contact met MVP

Heb je vragen?

Onze opleidingsadviseurs zijn nu telefonisch bereikbaar

035 - 5 280 811
06 - 82346819

Ma t/m Vr: 08.30 - 17.00 uur